Welkom

Welkom bij de toneelvereniging De Schijnwerper te Haastrecht. Sinds meer dan 45 jaar verzorgen wij voorstellingen in Cultureel Centrum Concordia in Haastrecht. Daarnaast spelen we eenakters op diverse festivals in de omgeving en werken regelmatig mee aan allerlei evenementen.

 

De Schijnwerper is ook te vinden op:

 

Voor meer informatie kun je ons mailen: info@deschijnwerper.nl
Wil je graag toneelspelen, kom dan een keer kijken op een dinsdagavond bij een van onze repetities.

 

 

 

 

 

De driestuiveropera

 

De Schijnwerper speelt de "Drie stuivers opera" van Brecht, november 2002

Van de regiseur:
Na zijn studie van het marxisme vond Brecht de waarheid in het communisme. Veel van zijn teksten schreef hij vanuit deze ideologie. De Driestuiversopera, een bewerking van 'The Beggar's Opera' van John Gay uit 1728, was het eerste toneelstuk dat hij bedoeld had zo te schrijven en waarin hij voor het eerst zijn nieuwe epische dramavorm beproefde. Heel erg gelukt is dat niet, want de eerste opvoering in 1928 in Berlijn had vooral veel succes bij het burgerdom, waarop Brecht juist zijn kritische pijlen had willen richten. Kritiek op burgerlijk kapitalisme klinkt maar matig door in deze tekst. Ideologisch gezien is het ronduit ambivalent. Het is eerder een agressief en vitaal anarchistisch feestje. Maar met al zijn gekke tegenstellingen steekt het wel briljant in elkaar. De liedjes zijn prachtige filosofische traktaatjes, cynisch, ironisch, die door de sprankelende en brutale muziek van Kurt Weill nog lang naklinken in het hoofd. De Driestuiversopera is het verhaal van moordenaar, verkrachter, rover en brandstichter Mac The Knife. Hij kan geen nee zeggen tegen vrouwen, en omgekeerd lukt dat ook niet, dus zijn veelwijverij moet uiteindelijk wel tot zijn ondergang leiden   Waarom in 2002 een voorstelling spelen van dit stuk van Brecht is een vraag, die De Schijnwerper en ik ons regelmatig hebben gesteld. Al werkend aan deze muziekvoorstelling, kwamen we alle thema's en tegenstellingen van deze tekst tegen in de actualiteit: van uitbuiting en schaamteloze behandeling van werknemers tot bouwfraude, van ongeoorloofde kartelvorming tot onrechtvaardige verdeling van het materiële en nog veel meer. Met onze ogen en oren open voor de wereld om ons heen groeide onze motivatie om dit stuk te spelen. Maar niet alleen daardoor. De schoonheid van de tekst en de muziek was de grootste stimulans. Het instuderen en zingen van de liedjes was voor ons een enerverende ervaring, zeker met de geweldige muzikale steun van dit prachtige gelegenheidsorkest onder leiding van Victor Jonker.  

Huub Hermanns.  

Rolverdeling  
Vertellers Bert Vergoossen
  Trees van den Broeck
Macheath Geo van Heijningen
Polly Peachum Ursula Zijleman
Dhr. Peachum Jan Hogendoorn
Mevr. Peachum Irene Nieuwveld
Tiger Brown Cor van Dijk
Jenny Nely Gerritsen
Lucy Brown Carla de Goey
Boeven/Bedelaars/Agenten Gijs Kirpenstein
  Ben Boer
  Gerard van Dijk
  Onno Rietveld
  Bert Vergoossen
Hoeren Marrie Koelman
  Ria van der Meer
  Trees van den Broeck
  Josine van Tok
  Carla de Goey
Productie
Regie Huub Hermanns
Vormgeving Rie Mulders
Regie-assistent Carla de Goey
Productieleiding Edith Simonse
Licht Rens Straver
Geluid Onno Rietveld en Hans Nonner
Inspiciënten Ria van der Meer en Jenny Hoffland
Décor Ben Boer en Gerard Hoffland
Grime Edith Simonse en Nely Gerritsen
Drukwerk en P.R. Josine van Tok en Onno Rietveld
Orkest  
Dirigent/Arrangeur Victor Jonker
Altsaxofoon Jan Vaessen
Banjo/Gitaar Joost Ferwerda
Bas Robert Dekkema
Dwarsfluit Elsbeth Barnard
Klarinet Pierre Junier
Piano Wim Helsloot
Slagwerk Marc Rietman
Sopraansaxofoon Bianca Rietman
Tenorsaxofoon Mirjam Bongers
Trombone Harm Zwanborn
Trompet Lian de Ruiter
  Eduard Lachi
Zang repetitor Irene Nieuwveld
Advies akoestiek Leo de Klerk
Advies belichting Albert Löbker
Dans repetitor Eline van Rens